Je hoeft niet lang rond te lopen in de Gebroeders de Smetstraat om te merken dat de snelheidsbeperking van 30 km/uur niet wordt gerespecteerd, met alle risico’ s voor diegenen die de baan moeten of willen oversteken. Het is een straat met een park en een plek waar veel jongeren en kinderen hun ding doen. Ook Samenlevingsopbouw en vzw Jong hebben er hun werking. Zaterdag 15/09 werd Laborabot geopend en kinderen en jongeren vroegen er ook aandacht om de zone 30 te respecteren. Het dan ook belangrijk om snelheid en rijgedrag in de Gebroerders de Smetstraat te handhaven, zo stelde ik bij burgemeester Termont.
De burgemeester bevestigde dat, in een uitgebreide bewonersbevraging buurtbewoners aan geven dat, de snelheidslimiet niet gerespecteerd wordt. Er is ook sprake van onaangepast rijgedrag, dubbel parkeren en spookrijden in functie van het inhalen van de tram. Dit is intimiderend, onaangenaam en onveilig. Dit, in combinatie met een aantal andere factoren, resulteert erin dat sommige ouderen ’s avonds niet alleen durven buiten komen of dat ouders hun kinderen niet langer of niet alleen naar El Paso/werking vzw Jong laten gaan.
De Wijkregisseur tracht in samenwerking met het Mobiliteitsbedrijf hieraan te werken op verschillende manieren en met de inzet vanuit verschillende organisaties, stadsdiensten en bewoners:
- Sensibilisering: zone30-vlaggetjes, affichering... .
- Verderzetting van de politionele actie m.b.t. de verkeersveiligheid.
- Infrastructurele aanpassingen: in samenspraak met het Mobiliteitsbedrijf werd bekeken welke infrastructurele maatregelen mogelijk zijn om onaangepast rijgedrag en dubbel parkeren te vermijden. Door middel van het plaatsen van gele blokken zal de strook waar foutief geparkeerd wordt ter hoogte van het speelplein afgezet worden. Deze afbakening zal gerealiseerd worden zodra de werfzone voor de werken aan het tractiestation (moskee) is geïnstalleerd. Qua weginrichting zelf ziet het Mobiliteitsbedrijf niet meteen verbeterpunten.
In 2017 werd er door het Mobiliteitsbedrijf een snelheidsindicatiebord geplaatst. 85 % van de bestuurders reed op dat ogenblik niet sneller dan 33 km per uur. Aangezien dit goede resultaten zijn, wordt er normaal gezien niet repressief opgetreden.
Het kan niet dat deze buurt zomaar aan hun lot wordt overgelaten. Je hoeft écht niet lang rond de te lopen om aan de lijve te ervaren dat deze straat veiliger moet - Bram Van Braeckevelt
Toch werden er in 2018 tot nu toe 4 snelheidscontroles uitgevoerd door de Verkeersdienst van de Politie. Bij 3 punctuele controles van 1 à 2 uren was telkens gemiddeld 13 % van de bestuurders in overtreding. De Gebroeders De Smetstraat is gelegen in een zone 30 en betreft een woonbuurt met ook een park, een moskee en verschillende sociaal culturele initiatieven. Als blijkt dat de cijfers uit de meting van de V85 aanvaardbaar zijn, komt dit de vlotte en veilige verkeersstroom ten goede. Het verhoogt immers de kans op uniformiteit in de gereden snelheid en automobilisten zullen minder geneigd zijn om onveilig gedrag te vertonen.
Toch kan het niet zijn dat deze buurt zomaar aan hun lot wordt overgelaten. Want zoals de burgemeester aangeeft, de buurt voelt dit anders aan en je hoeft écht niet lang rond de te lopen om aan de lijve te ervaren dat deze straat veiliger moet.
De burgemeester geeft dan ook aan dat de Gebroeders De Smetstraat opgenomen blijft in de lijst van de Superflitspaal LIDAR, ook wel gekend als ‘Sammeke’.