
IVAGO en de meldingsapp voor sluikstorten halen deze week twee keer het nieuws.
Het Gentse bedrijf In The Pocket prijst Stad Gent voor de inzet op 'open data' en de ontsluiting ervan. In de blogpost analyseert In The Pocket specifiek de open data van de meldingsapp voor sluikstorten.
Daarnaast kaapte IVAGO de gouden medaille in de categorie 'Innovatie' op de SAP Quality Awards. Ook hier staat de meldingsapp centraal. SAP roemt IVAGO voor het automatische systeem waarmee de ophaalrondes op basis van de data uit de meldingsapp georganiseerd worden.
Data tonen de omvang van het probleem
De meldingsapp wordt veel gebruikt, zoveel is zeker. Het laat ons toe om kort op de bal te spelen, en om een beleid te voeren op basis van data. Dat we deze data ook openstellen, is belangrijk. We willen immers transparant zijn, ook over het sluikstort in Gent.
De analyse van in The Pocket maakt de omvang van het probleem duidelijk: in totaal liepen er bijna 44.000 meldingen binnen sinds de lancering van de app. Dat zijn er gemiddeld 490 per week. 77% van de meldingen wordt door IVAGO afgewerkt binnen de vijf dagen. 51% binnen de twee dagen, en 30% nog binnen de 24 uur na de melding.
Verder inzetten op handhaving
IVAGO levert zeer goed werk om de stad proper te houden, 7 dagen op 7, telkens van 7u tot 22u. Ook alle stadsdiensten en de Politie Gent zetten zich sterk in voor een proper Gent. Het succes van de meldingsapp toont aan dat ook vele burgers bezorgd zijn om een propere stad.
Een propere stad maken we samen. Het overgrote deel van de Gentenaars houdt zich aan de regels, een kleine minderheid verpest het voor de rest. Naast sensibilisering, moeten we daarom absoluut ook verder inzetten op handhaving. Dat bleek bovendien ook tijdens de recente Week van de Handhaving.
Samen met de burgemeester ben ik er van overtuigd dat onze gemeenschapswachten en de Gentse Politie een belangrijk sluitstuk zijn om samen het probleem van sluikstorten aan te pakken. Verder inzetten op handhaving is nodig.
Bram