Nieuw circulatie betekent ook meer verkeersveiligheid

Handhaving in functie van verkeersveiligheid is cruciaal. Burgemeester Termont (sp.a) is bevoegd voor handhaving van de verkeersregels. Ik ondervroeg de burgemeester de voorbije jaren met de regelmaat van de klok over betere handhaving op diverse moeilijke verkeerspunten in de stad. Toch is handhaving niet altijd genoeg. Structurele verkeersingrepen kunnen ook de verkeersveiligheid verhogen.

De overschakeling van het Circulatieplan zal dus niet alleen de bereikbaarheid van de stad vergroten, maar ook de leefbaarheid en veiligheid. Voetgangers en fietsers krijgen meer ruimte. Het voetgangersgebied breidt uit, waardoor er dus minder conflictsituaties ontstaan tussen auto's, fietsers en voetgangers. Hiernaast weten we dat snelheid een impact heeft op het aantal ongevallen. Zo blijft het aantal ongevallen in de uitgebreide zone 30 dalen. Door de uitbreiding van het voetgangersgebied zal die positieve trend zich verder zetten. Vanaf 3 april wordt daar doorgaand autoverkeer geweerd en krijgen fietsers en voetgangers meer plaats, in de voetgangerszones, op de fietsassen...

Tegelijk toont het ongeval van woensdagnacht dat streven naar verkeersveiligheid een absolute prioriteit moet blijven.

Daarnaast wordt in de nodige sensibilisering en handhaving op verschillende vlakken ge├â┬»nvesteerd om verwarring of koppigheid duidelijk en kordaat aan te pakken. Informatiecampagnes, stewards, camera's en in laatste instantie ook boetes zorgen mee voor een meer verkeersveilige context.

geplaatst op: 30/03/2017

< Terug

Nieuwsbrief

Indien u op de hoogte wenst te blijven van mijn campagne, kunt u zich hier inschrijven op de nieuwsbrief.