Gaat Gent vooruit?

Dat het anders moet in Gent, is voor iedereen wel duidelijk. Maar hoe dan?! Wat Groen betreft:  mobiel, gezond en leefbaar.

Deze maand werd in de gemeenteraad het parkeerplan van Groene mobiliteitsschepen Filip Watteeuw goedgekeurd. Parkeren heeft een enorme impact op de mobiliteitsstromen in de stad. Zeker als je weet dat er binnenkort 20.000 inwoners bijkomen in onze stad. Daarom is verstandig omgaan met parkingskosten en -locaties van enorm belang.

Ondertussen is ook het mobiliteitsplan in opmaak met duidelijke keuzes richting een leefbare en mobiele stad. Maar Gent, heeft niet alles in handen. Naaste Gentse bevoegdheden is mobiliteit is in ruime mate een Vlaamse materie. In dat kader zijn er heel wat zaken hangende.

Om te beginnen met de auto:

Over leefbaarheid gesproken. Wat met de E17? Ook ik ben een fiere inwoner van Gentbrugge en mijn straat loopt ook uit tot aan de E17. De buren van Viadukaduk, en zij niet alleen hebben een punt: een autostrade dwars door woon- en natuurgebied inplanten was een grote historische fout.
Ook de onderzoeken gebruikt voor het Gentse geluidsplan wijzen uit dat het lawaai dat de E17 met zich mee brengt voor de omwonenden niet gezond is - en dan hebben we nog niet over de uitlaatgassen gehad. Alleen zou volgens net bekend gemaakte studies, een snelheidsbeperking of omleiding van het vrachtverkeer
niets uithalen.  Wat maar één ding betekent. Een structurele oplossing dringt zich op. Vanzelfsprekend blijft het sociaal-ecologisch stadsbestuur van Gent de druk bij Vlaanderen zo hoog mogelijk houden om een oplossing te vinden voor die E17.

Zijn de plannen op The Loop dan even hard een historische vergissing? Volgens de actievoeders wel. En daar heb ik meer dan begrip voor, dat hebben we overigens ook nooit onder stoelen of banken gestoken. Kan dit nieuwe bestuur dan plannen van het oude bestuur terugschroeven? In dit geval niet… Al gebeurt wel alles om de nieuwe beslissingen rond de The Loop zo duurzaam mogelijk te maken. Openbaar vervoer en betere fietsverbindingen zullen dus cruciaal moeten zijn in de verdere ontwikkelingen.

Een ander dossier is de Fly-over.  
Goed nieuws verdorie! Groen pleit al decennia voor het stoppen van de verkeersaders die rechtstreeks naar het hart van de stad leidt. Ook bij de lokale verkiezingen van 2012 sprongen andere politieke partij mee op de kar. De renovatie was voor de veiligheid noodzakelijk, maar vrijdag werd bekendgemaakt dat nu ook de Vlaamse regering van mening is dat de zogenaamde B401 best zijn functie als afrit zou verliezen. Zoals de krant het kopt: een
mijlpaal voor Gent!

Gelukkig is mobiliteit wel meer dan auto’s alleen. Openbaar vervoer is ook cruciaal om een duurzaam alternatief voor de wagen mogelijk te maken.

Toen De Lijn begin 2012 het avondnet afschafte, organiseerden we Groen een laatste feestje. Met veel steun van reizigers en personeel van de De Lijn. Met sponsering van een brouwerij werd een tussenoplossing gezocht, maar een laatavondnet – onder druk van Gent - kwam er structureel terug op 17 oktober 2014.  Uiteraard met een feestje (als het goed is, vieren we dat ook). En niet zomaar, de cijfers van de eerste weken zijn zeer duidelijk, vijf keer méér mensen nemen de bus ’s avonds. De switch is duidelijk ingezet. Al moeten we er over waken dat iedereen wel mee kan. De Lijn zet namelijk de mindervaliden niet meer aan de deur af. Toch wel een belangrijks aandachtspunt. Een beperking zou niet gelijk mogen staan met immobiel.

Ten slotte is dan nog de trein en het ‘nieuwe’ vervoersplan dat vanaf 15/12 ingaat. Daar werd ingezet op de grote lijnen waarbij Gent-Brussel een grotere frequentie kent. Maar voor de Gentenaars in de rand van onze Arteveldestad zijn ook de kleinere station van cruciaal belang om hun verplaatsing op een vlotte en duurzame manier te kunnen maken. Even kwam de rechtstreekse trein Dampoort-Gentbrugge-Merelbeke-Melle-Brussel, de zogenaamde 5-voor-8 trein, in gevaar. Gelukkig is de NMBS op die plannen teruggekomen, ook na een motie in de Gentse gemeenteraad van o.a. Groen-collega Sara Matthieu. Maar ondertussen blijven de kleine stations wel getroffen. Zo ook in Gentbrugge. Beluister hier hoe verre buur Stijn Vercamer, trekker van het burgerinitiatief het verwoordt: “Dienstregelingen van de trein omgooien heeft impact op de levens van mensen.”

Kortom, ja. We gaan er op vooruit in Gent. Niet altijd zoals we zouden willen en niet altijd met de snelheid die we willen aanhouden om de transitie naar een mobiel, gezond en leefbaar te maken. Maar we zetten stappen vooruit, maar politiek kan dit niet alleen. Mobiliteit, parkeren en voet- en fietspaden, het gaat iedereen aan. Daarom is belangrijk dat burgers van zich laten horen en… gehoord worden. Samen maken we de stad.

 

geplaatst op: 30/11/2014

< Terug

Nieuwsbrief

Indien u op de hoogte wenst te blijven van mijn campagne, kunt u zich hier inschrijven op de nieuwsbrief.