Wat aangekondigd werd als een bittere afscheidsrit, is een een toast
geworden op een doorstart. Groen Gent bouwde - zoals anderhalve maand geleden – een feestje op de laatste laatavondbus.
Op die manier stelden we de besparingsmaatregelen van De Lijn aan de kaak.
Maar, wat blijkt, er zou een brouwer bereid zijn, naar analogie met Antwerpen
om het laatavondvervoer te sponsoren.
We moeten uiteraard bescheiden blijven, maar na een Jong Groen-actievoor het behoud op de laatste trein Brussel-Gent met
goede afloop, zou nu ook de laatavondbus in Gent gered worden. Fijne
gedachte.
Er blijven uiteraard wel heel wat vraagtekens bij de mogelijke oplossing.
De journalisten waren in de eerste plaats benieuwd naar welke brouwer het zou
zijn, maar uiteraard zal de frequentie van de bussen en de kostprijs voor een
ticket de slaagkansen bepalen.
Het Groenfeestje was overigens meer dan geslaagd. Verslag en foto’s van
de Gentenaar vind je hier en straks ook op AVS.
Het afschaffen van laatavondbussen is iets heel tastbaar, iets
symbolisch waarrond makkelijk te mobiliseren valt. Toch moeten we, als we
mobiel willen blijven in Gent, verder durven gaan.
Groen en sp.a schreven samen een programma voor de volgende zes jaar
waar we willen werken aan een alternatief op de auto. Door een frequentie van 6
minuten te voorzien op de hoofdlijnen van openbaar vervoer. Investeren door
bijvoorbeeld lijn 3 en 7 te vertrammen zodat er meer mensen kunnen opstappen.
Geld uittrekken voor aparte beddingen en ‘slimme’verkeerlichten, zodat het
openbaar vervoer niet stilstaat in het autoverkeer, is een slimme investering.
Het is een werk van lange adem, maar een autoluw Gent is bijna geen
keuze meer. Het wordt opgedrongen door het stilstaand verkeer van vandaag en
het te hoog cijfer van verongelukte fietsers…
Ondertussen is het uitkijken naar antwoorden morgen. Hoe zal het
laatavondbod van De Lijn er na morgen uitzien?
Zonder brouwers geen bussen meer ’s avonds? Een gedachte die toch delirium veroorzaakt.
geplaatst op: 17/05/2012Indien u op de hoogte wenst te blijven van mijn campagne, kunt u zich hier inschrijven op de nieuwsbrief.