Het ontbreekt OpenVLD aan ambitie voor Gent

 

Na de voorstelling van het programma van sp.a-Groen, de kick-off van de campagne op zaterdag vijf mei en het Gents lijsttrekkersdebat op de 7e dag gisteren is het duidelijk: de campagne is definitief vertrokken.

Enkele vaststellingen:

OpenVLD blijft sp.a kwalijk nemen dat de socialisten met Groen samen werken. Groen is de reden waarom N-VA niet met sp.a wil samen werken enz. Tactisch is het natuurlijk verstandig van rechtse partijen om het kartel via Groen aan te vallen zodat ze niet in ongenade vallen bij de vele Gentenaars die Termont terecht als goede burgervader aanzien. Tegelijk is Groen, en dus de keuze voor ecologie, meer dan ooit de inzet van de verkiezingen geworden.

Helaas doet De Clercq door een anti-kartel-verhaal zichzelf oneer aan. De lijsttrekker van OpenVLD doet zich voor als de man van de inhoud, de grote liberale ideeën, maar heeft het in debatten over niet veel meer dan partijpolitieke overwegingen na bijna een jaar (!) bekendmaking van de stadslijst. Gelukkig voor Gent valt dit toch enigszins te nuanceren… Na de bekendmaking van ons programma, maakte OpenVLD als tweede partij zaterdag ook hun partijprogramma bekend.

 

In mijn vorige blog verwees ik al naar de 30 punten die we met het stadsproject van sp.a en Groen naar voor schuiven. Als ik het programma van OpenVLD doorneem zit er helaas zit weinig verrassends bij. De Gentenaar haalt er twee zaken uit, meer woningen en inzetten op fiets én auto.

 

Laat me beginnen bij het laatste: ‘inzetten op fiets én auto’. Dat er Gentenaars zijn die de auto willen blijven gebruiken in de kern van onze stad zal ik niet ontkennen, maar of het de juiste beleidskeuze is betwijfel ik ten zeerste. Auto’s zorgen voor onveiligheid, weinig veerkracht in mobiliteit (eens in de file blijf je daar staan), plaatsgebrek en uiteraard vervuiling. Hoewel de liberalen in Gent zich als progressief omschrijven; schuiven ze hiermee een mislukt mobiliteitsbeleid van de vorige eeuw mee naar voor. Wie de mobiliteitsknoop in Gent wil ontwarren zet in op openbaar vervoer (trams in het bijzonder) met eigen rijstroken en de fiets. Het gaat niet over het verbieden van de auto, maar over het aanbieden van oplossing voor zij die dagdagelijks stil staan in Gent.

Ondertussen lijkt iedereen in Gent het er ook over eens dat er best wel wat meer woningen mogen bijkomen- terecht ook overigens,want het stijgend aantal inwoners wordt een van dé uitdagingen voor politici voor de volgende jaren. Meer woningen voor de Gentenaars is een nagel waar Groen al jaren op hamert, maar dan moet het wel om kwaliteitsvolle woningen gaan. Zodat leefbaarheid, wat toch de eerste doel is van wonen, voorop blijft staan. De groennorm (binnen 400 meter toegang tot 10 m² groen voor elke Gentenaar) die de paarse bestuurders van deze stad hebben naar voor geschoven is daar een belangrijk element voor… Helaas hiervan ook geen notie in het programma van OpenVLD. Ook hier terug een gebrek aan ambitie voor Gentenaars.

 

Waar veel Gentenaars van wakker liggen is ten slotte de hoge energieprijzen. Waar OpenVLD’er Geert Versnick deze week als voorzitter van Eandis (is ook voorzitter van het OCMW (!)) nog met de boodschap kwam dat de energieprijzen zullen stijgen, schuift OpenVLD geen fundamentele oplossingen naar voor. Begrijp mij niet verkeerd, er staan zeker positieve stappen in het programma van de blauwe politici – ook enkele bedenkingen, maar fundamenteel worden de hoge prijzen niet aangepakt. Een ecologisch en sociaal stadsproject durft kiezen voor een productiecentrum voor hernieuwbare energie en een utiliteitsbedrijf voor nutsvoorzieningen. De lokale overheid is namelijk het sluitstuk voor een duurzaam en goedkoper energiebeleid. Waar het in de eerste plaats investeringen zal vragen, zal het op lange termijn de Gentenaars ten goede komen niet meer alleen afhankelijk te zijn van een energiemarkt, waarvan iedereen weet dat het geen vrije energiemarkt is. Maar dankzij de liberalisering, de monopolist op de markt, Electrabel, nog steeds te dure prijzen aanrekent.

 

Ondertussen blijft Bracke een anti-discours in Gent verkondigen, maar is het voor niemand duidelijk waar die partij dan wel voor staat. Ook is het aan de kant van CD&V bijzonder stil als het over een visie voor Gent gaat… Jammer, want Gentenaars verdienen beter.

Sp.a en Groen stellen een plan voor dat een blauwdruk is voor een ecologisch en sociaal Gent met oplossingen voor de uitdagingen van de 21ste eeuw. Wie op 14 oktober hiervoor niet kiest, dat is mijn oprechte overtuiging, houdt de vooruitgang tegen die Gentenaars verdienen. Veel succes met uw keuze.

 

Voor wie het volledig programma wil nalezen, dat kan hier.

geplaatst op: 07/05/2012

< Terug

Nieuwsbrief

Indien u op de hoogte wenst te blijven van mijn campagne, kunt u zich hier inschrijven op de nieuwsbrief.