Wie schrapt, die verliest? Over openbaar vervoer in Gent

Het hing al langer in de lucht: De Lijn moet blijkbaar besparen. Een politieke keuze van de Vlaamse regering.

Een keuze met voelbare ingrepen, ook voor De Gentenaars. Tramlijn 1 - de drukst bezette tram van Vlaanderen - rijdt minder frequent en het aanbod op laatavondbussen wordt drastisch teruggeschroefd.

Ondanks die ingrijpende maatregelen is een publiek debat blijbkaar niet mogelijk.

Het gevolg: besparing op personeel en op het aanbod. Wat het eerste betreft is er een akkoord tussen De Lijn en de vakbonden. Neemt echter niet weg dat de besparingen zorgen voor minder mensen die werkzaam zullen zijn bovenop de afgeschafte ritten. Minder mensen tewerkgesteld en bijgevolg verhoging van de werkdruk. Dit komt de kwaliteit niet ten goede. Niet van de dienstverlening, maar ook niet van de werkomstandigheden van de werknemers...

Daarnaast is het terugschroeven van het aanbod een ongelooflijke foute keuze van formaat. Reizigers maken de keuze voor het openbaar vervoer pas als het niet te moeilijk moet zijn. M.a.w. dat je vlotte verbindingen hebt en bovendien zeker bent dat het busje zo komt.

Daarnaast zijn taxi's ook een moeilijk alternatief want de prijzen zijn net opgeslaan...

Jong Groen voerde ooit nog een actie om de laatste trein tussen Brussel en Gent te behouden. De vaststelling is nu, wanneer je aankomt in Gent Sint-Pieters er geen bussen meer rijden om je naar huis te voeren in vanaf 17 mei.

Investeren in openbaar vervoer is een investering op lange termijn die zowel cohesie in de samenleving ten goede komt als het milieu. Te veel mensen vinden het openbaar geen waardig alternatief voor hun eigen vervoersmiddel. Door te schrappen in bepaalde lijnen zal dit niet verbeteren.

Besparen op openbaar vervoer is kiezen voor de wagen en de klok terugdraaien.

Daarom voert Groen vanavond actie. Nachtraven, ga voor veilig transport. Restaurantliefhebbers, laat je niet je dessert afpakken. Culturo's, kies om je bisnummer nog te horen...

Leg je niet bij je immoboliteit neer. Doe mee.

geplaatst op: 29/03/2012

< Terug

Nieuwsbrief

Indien u op de hoogte wenst te blijven van mijn campagne, kunt u zich hier inschrijven op de nieuwsbrief.